Als er iets verachtelijks is aan ons Tsjechen, dan is het waarschijnlijk de constante behoefte van veel mensen om ergens over te zeuren. Als we niet konden klagen, zouden we waarschijnlijk gek worden. En dus, en dat is begrijpelijk, wijden onze critici zich stilletjes aan het bekritiseren van ons gezondheidszorgsysteem. En omdat er redenen voor zijn, kunnen we ze die kans niet ontzeggen. Hoe triest het ook is, meestal worden alleen de kritische stemmen gehoord, terwijl we de neiging hebben om de goede ervaringen voor onszelf te houden. En daarom wil ik de volgende regels voornamelijk aan het goede wijden. Ik zal het niet hebben over feiten als het tekort aan sommige artsen en ander medisch personeel, de tekorten in de levering van bepaalde medicijnen of de tekort lopende VZP, die elders vaak genoeg besproken zijn.

Denk in plaats daarvan aan de technische uitrusting van ons huidige zorgstelsel. Deze staat inderdaad op een zeer hoog niveau. Natuurlijk is niet overal alle technologie aanwezig die nuttig kan zijn in de patiëntenzorg, en soms moeten mensen reizen om het te krijgen, maar daar kunnen we niets aan doen, gezien hoe duur het is. Maar wie zorg nodig heeft, vindt die.
Toen ik jongvolwassen was, was het gebruikelijk dat als ik naar de dokter ging met een infectie, ik wat antibiotica kreeg waarvan verwacht werd dat het waarschijnlijk zou werken. Maar tegenwoordig? Nog voor ik naar de dokter ga, gebruikt de verpleegster een slim apparaatje om mijn CRP te controleren en dan weten ze meteen of ik een virus of een bacteriële infectie heb. En krijg ik antibiotica of niet. Het slimme apparaatje weet in een mum van tijd of antibiotica nodig zijn of niet. Of hier is een klein prikje in de vinger genoeg en de machine detecteert de bloedsuikerspiegel. Of er is een gewone bloeddrukmeter die al eeuwen bestaat. Of er is het gewone EEG of EKG, dat een diagnose kan stellen die zelfs een arts met maximale ervaring alleen niet zou kunnen detecteren.

Gespecialiseerde artsen kunnen ons dan niet alleen met röntgenstralen onderzoeken, maar ook met magnetische resonantiebeeldvorming, tandartsen kunnen röntgenfoto\’s maken in plaats van alleen maar tanden lappen en trekken, en met behulp van deze en andere technieken kunnen ze tandheelkundige implantaten maken en plaatsen, technologie stelt ons in staat om rond te kijken in de vorm van een slang in onze darmen…
En als er een nadeel is aan zulke technologie, dan is het wel dat het vaak moeilijk toegankelijk is vanwege de hoge kosten. Maar als het om onze gezondheid gaat, is geld geen probleem. Het is dus goed dat onze artsen goed zijn uitgerust. Beter dan artsen in veel landen over de hele wereld.